Vinkkejä ja Linkkejä

Esittelyjä erilaisista hevos- ja ratsastusvarusteista sekä opastusta niiden ostajalle.

Täältä löytyy myös tietoiskuja liittyen erilaisiin hevosaiheisiin sekä ohjeita maahantuomiemme tuotteiden käyttöön. 

Tästä pääset -> Vinkkejä ja Linkkejä - Blogin etusivulle.

Chia de Gracia - 10 vinkkiä hevosen talvikauden vitamiinibuustiin

Chia de Gracia - 10 vinkkiä hevosen talvikauden vitamiinibuustiin

10 vinkkiä hevosen talvikauden vitamiinibuustiin

  • Näillä varmistat ravinnon monipuolisuuden

Talvikaudella hevosten ruokavalio usein yksipuolistuu ja ruuan ravinnepitoisuus laskee.

 Talven mittaan heinän vitamiini- ja hiven ainepitoisuudet laskevat, sillä varsinkin vitamiinit haihtuvat heinästä kuukausien edetessä.healthy_horse_is_a_happy_horse



Talvella kannattaakin huolehtia hevosen riittävästä vitamiinien saannista, sillä niiden avulla voidaan mm. välttää flunssia sekä muita vastustuskyvyn alenemisesta johtuvia sairauksia.

 

Vitamiinivarastojen ylläpitämiseksi kannattaa hevosille syöttää paljon vihreitä kasvinosia. Esimerkiksi voikukanlehdet, nokkoset, mustaherukanlehdet,siankärsämö ja monet muut peruskasvit ylläpitävät hyvää yleiskuntoa. Myös kuivatut siemenet sekä marjat ovat terveellisiä ja maistuvia lisiä ja niissä myös vitamiinit säilyvät hyvin. Mm. ruusunmarja, pihlaja, tyrni ja mustaherukka, mustikka ja mustaseljamarja ovat hyviä talvikauden monipuolistajia. Myös kuivatut juurekset, kuten punajuuri ja porkkana maistuu monelle.

 

Allergiaan taipuvaisten hevosten (esimerkiksi kesäihottuma) tulevia oireita voidaan helpottaa jo etukäteen annettavilla, vastustuskykyä nostavilla kasveilla kuten nokkosella, voikukalla, mustakuminalla ja orapihlajalla. Myös kaikki adaptogeeniset yrtit lisäävät vastustukykyä (mm. inkivääri, maca, ruusujuuri). Vastustuskyvyn kohottaminen aloitetaan hyvissä ajoin keväällä, useita viikkoja ennen kuin oireilu tavallisesti alkaa.

 

Nayttokuva_2017-08-23_kello_9.18.02


 Talven vitamiini- ja hivenainetankkaukseen

- CdG-E: 100% luonnollinen E-vitamiini

- Marjat: tyrni, ruusunmarja, mustaherukka, pihlaja, mustaseljamarja, karpalo

- Vihreät kasvit:siankärsämö, nokkonen, koivunlehti, mustaherukanlehti, voikukanlehti

- Islanninjäkälä on erinomainen hivenaine- ja kivennäislisä

- Juurekset: punajuuri, punajuuri-omena-porkkanamix

- Siemenet: hamppu, chia, kurpitsansiemen

- Spirulina ja rakkolevä. Rakkolevä sisältää yli 40 hivenainetta mm. jodi, kalium, natrium, seleeni, kalsium, magnesium, mangaani, rauta, kupari ja koboltti sekä runsaasti eri vitamiineja!

- Siitepölyrae: runsaasti B-ryhmän vitamiineja (B1, B2, B3, B6, B9), A-, C-, D- ja E-vitamiineja

- SuperGreen (viherjauheseos, joka sisältää runsaasti hivenaineita, lehtivihreää, antioksidantteja, vitamiineja ja aminohappoja).

Vastustuskyvylle: Immune Boost: tyrni, nokkonen, valkosipuli, mustakumina, valkosipuli, pihlajanmarja, mustaherukanlehdet, kurpitsansiemen, siitepöly, mustaseljamarja

 

Tsekkaa ainakin nämä!

A-vitamiini: voikukka, rakkolevä, porkkana, nokkonen, sarviapilan siemenet, ruusunmarja, punajuuri, tyrni

B-vitamiini: valkosipuli, kaura, sarviapilan siemenet, rakkolevä, ruusunmarja, oluthiiva, spirulina, tyrni

B12-vitamiini: rakkolevä, raunioyrtti

C-vitamiini: nokkonen, ruusunmarja, rakkolevä, sarviapilan siemenet, voikukka, valkosipuli, mustaherukanlehdet, mesiangervo, punajuuri, tyrni

D-vitamiini: Rakkolevä, voikukka

E-vitamiini: rakkolevä, sarviapilansiemenet, vesikrassi, tyrni

K-vitamiini: ruusunmarja, spirulina

Tiamiini: ruusunmarja

Riboflaviini: ruusunmarja

Kommentit

Kirjaudu sisään kirjoittaaksesi kommentin.

Vinkkejä ja Linkkejä - Blogia kirjoittelee Anna "Ripsi" Riikonen, aina kun oikealta työltään eli ratsastuksen opettamiselta ehtii.